Port multimodalny w Zduńskiej Woli bez dotacji
Portu multimodalnego w Zduńskiej Woli - Karszncach nie dostanie dofinansowania unijnego. Urząd Marszałkowski w Łodzi wyjaśnia .
Samorządy Zduńskiej Woli i powiatu zadały pytanie marszałkowi województwa w imieniu mieszkańców Zduńskiej Woli:
- Czy Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zamierza zwiększyć tzw. alokację środków w konkursie, dzięki czemu szansę na dofinansowanie będą mieć również projekty z listy rezerwowej, a więc także port w Karsznicach? Tu pragniemy przypomnieć, że Zarząd Województwa Łódzkiego wcześniej przewidywał kwotę ok. 200 mln zł na dofinansowanie budowy portów przeładunkowych w województwie. Gdyby kwota ta była aktualna, port w Karsznicach miałby szansę na dofinansowanie.
- Czy pan marszałek Grzegorz Schreiber nadal podtrzymuje swoje osobiste i polityczne wsparcie dla inwestycji w Karsznicach?
- Czy Grupa PKP zbuduje port przeładunkowy w Karsznicach, nawet jeśli nie uzyska dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego?
Urząd Marszałkowski w Łodzi odpowiada
Urząd Marszałkowski w Łodzi, za naszym pośrednictwem odpowiada.
Zwraca uwagę, że tzw. alokacja na działanie III.3 Transport multimodalny została zmniejszona z 50 038 660 euro (czyli ponad 200 mln zł) o 40 mln euro w marcu 2018 roku jeszcze przez poprzedni zarząd województwa.
- W lipcu 2019 roku marszałek Grzegorz Schreiber doprowadził do spotkania władz PKP, prezydenta i starosty zduńskowolskiego. Dzięki temu spotkaniu przekazane zostały dokumenty, bez których nie można było zrobić żadnego kroku.
Umowę w sprawie powstania spółki, która zajmie się budową portu multimodalnego, podpisali w lipcu 2019 roku Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo oraz Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A. spółki PKP. Marszałek, który został zaproszony na tę uroczystość mówił:
„Wszyscy mówili, że należy to zrobić, ale brakowało impulsu. Mam nadzieję, że to spotkanie dało właśnie taki impuls. Pozwoliło wypracować koncepcję działania, utrwalić ją i spowodować, że dziś możemy zamknąć etap mówienia o tym, że to miejsce potrzebuje wsparcia, a zacząć etap, w którym będziemy działać. Spółka, która dziś powstaje, ma wolny tor, którym dojedzie do celu, do powstania portu multimodalnego.”
Marszałek Grzegorz Schreiber nigdy nie wycofał się ze swojego poparcia dla inwestycji w Karsznicach.
Budowę portu zgodnie z podpisaną umową miały sfinansować spółki PKP, a jedynie jednym ze źródeł finansowania miały być środki unijne w ramach RPO województwa łódzkiego. Taki wniosek wpłynął i po ocenie projektu znalazł się na liście rezerwowej - informuje wydział prasowy UMWŁ.
Lista projektów wybranych do dofinansowania w ramach konkursu zamkniętego dotyczącego transportu multimodalnego jest krótka. Znalazł się na niej tylko jedna pozycja. I nie jest to projekt dotyczący Zduńskiej Woli, a Kutna. Miratrans Transport
Spółka z.o.o ma otrzymać dofinansowanie do budowy terminala lądowego drogowo-kolejowego pod nazwą „Multimodal Terminal Miratrans” w lokalizacji Morawce – Krzewie, gmina Krośniewice, powiat kutnowski. Kwota dotacji to ponad 42,5 mln.
Kolejowe spółki PKP S.A. i PKP CARGO S.A., które powołały specjalnie dla tego projektu spółkę Centralny Terminal Multimodalny, złożyły wniosek na budowę terminala
multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach. Zadeklarowały jego koszt na 73,7 mln zł, a oczekiwane dofinansowanie miało wynieść 43 mln zł. Ten wniosek jest dopiero na trzecim miejscu i znajduje się tylko na liście rezerwowej.
Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?