Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ogłoszono przetarg na rewitalizację odcinka linii kolejowej 181 Kępno-Oleśnica. To szansa na skomunikowanie Wielunia z Wrocławiem

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Ogłoszony został przetarg na dużą inwestycję kolejową, w której mieszkańcy pokładają nadzieje na reaktywację połączeń pasażerskich z Wielunia do Wrocławia.

Podniesienie standardu linii kolejowej 181 na odcinku Kępno-Oleśnica staje się coraz bardziej realne. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła właśnie przetarg na rewitalizację 47 km szlaku wraz z jego elektryfikacją. Wciąż jednak pod znakiem zapytania stoi finansowanie tej inwestycji z Krajowego Planu Odbudowy. Inwestor zastrzegł, że przy braku tych środków przetarg może zostać unieważniony.

Likwidacja „wąskiego gardła” na linii 181 stworzy realne możliwości przywrócenia przewozów między Wieluniem i Wrocławiem. Z regularnych połączeń kolejowych skorzystaliby m.in. liczni studenci wrocławskich uczelni z Wielunia i okolic. Aktualnie torem między Kępnem i Oleśnicą sporadycznie kursują jedynie pociągi towarowe. Kiepski stan przestarzałej infrastruktury ogranicza prędkość składów do 40 km/h, a miejscami nawet do 20 km/h, co w praktyce wyklucza prowadzenie ruchu pasażerskiego.

Koszt modernizacji linii Kępno-Oleśnica oszacowano na 723 mln zł. Ceny rynkowe poznamy 7 lutego, kiedy przewidziano otwarcie ofert przetargowych. Zamówienie dotyczy całego procesu inwestycyjnego – opracowania dokumentacji projektowej i uzyskanie pozwoleń, wykonania prac budowlanych, oceny zgodności podsystemów, dokumentacji powykonawczej. Na realizację przedsięwzięcia przewidziano niecałe 2,5 roku od momentu podpisania umowy z wykonawcą.

Planowana rewitalizacja szlaku, w tym wymiana torów, pozwoli pociągom rozwijać normalne prędkości – pasażerskim do 120 km/h, towarowym - 100 km/h. Potencjał prowadzenia ruchu pasażerskiego zwiększy też elektryfikacja odcinka Kępno-Oleśnica (to jedyna część linii 181 pozbawiona sieci trakcyjnej). Jeśli chodzi o infrastrukturę pasażerską, to planuje się modernizację peronów na stacjach i przystankach osobowych Syców, Cieśle, Poniatowice, Stradomia, Gęsia Górka, Perzów, Bralin.

- Przepustowość jednotorowej linii zwiększy budowa trzech mijanek Jemielna Oleśnicka, Bralin i Syców. Dzięki temu możliwe będzie uruchamianie większej liczby pociągów. Wzrost bezpieczeństwa przyniesie modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym – poinformował Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK.

Jest to jedna z 25 inwestycji kolejowych wpisanych do Krajowego Planu Odbudowy. Zatwierdzenie KPO przez Komisję Europejską w czerwcu 2022 r. otwarło spółce PKP Polskie Linie Kolejowe formalną drogę do uruchomienia procedury wykonawcy zadania w formule „projektuj-wybuduj”. Przetarg został ogłoszony 2 stycznia.

Jednak samo zatwierdzenie KPO nie odblokowuje unijnych środków. Wypłaty dotacji i pożyczek uzależniono od spełnienia przez polski rząd „kamieni milowych” m.in. w obszarze sądownictwa. Brak gwarancji finansowania z KPO znalazł odzwierciedlenie w ogłoszeniu przetargu na rewitalizację szlaku Kępno-Oleśnica. Inwestor zastrzegł, że „może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli środki publiczne, które Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostały mu przyznane”.

Stan linii 181 między Wieluniem i Kępnem jest dobry, choć na tym odcinku także od kilku lat nie funkcjonują przewozy regionalne. Urząd Marszałkowski jako organizator połączeń wychodzi z założenia, że oba miasta są dobrze skomunikowanie siecią połączeń autobusowych. Obecnie na trasie 181 kursuje jeden pociąg dalekobieżny relacji Kraków-Kołobrzeg. Składami regionalnymi można dojechać z Wielunia do Tarnowskich Gór.

W ostatnich miesiącach realnych kształtów nabrał projekt budowy linii kolejowej z Wielunia w stronę Łodzi. Wniosek zgłoszony przez Urząd Marszałkowski w Łodzi uzyskał finansowanie z rządowego programu Kolej plus. Koszt inwestycji szacuje się na 580 mln zł. We wrześniu 2022 r. spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i nadzór nad robotami. Harmonogram zakłada, że najpóźniej w 2028 r. mieszkańcy zyskają bezpośrednie połączenia kolejowe między Wieluniem i Łodzią, a czas przejazdu między miastami wyniesie trochę ponad 1,5 godz.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto