W nocy z piątku na sobotę po raz pierwszy od 1973 roku tramwaj skręcił z ulicy Puławskiej w Goworka. Był to testowy przejazd, w trakcie którego sprawdzano m.in. działanie zwrotnic, sieć trakcyjną oraz układy sterowania. O historycznej chwili dla stołecznego transportu poinformowały w mediach społecznościowych "Tramwaje Warszawskie".
W komunikacie przekazano, że nową trasą pojadą tramwaje linii numer 11. Inauguracyjnego przejazdu z pasażerami należy się spodziewać w drugiej połowie maja.
Dobre wiadomości na początek weekendu! Wczoraj w nocy, pierwszy raz od 1973 roku nasz tramwaj skręcił z Puławskiej w Goworka. Testowaliśmy działanie zwrotnic, sieć trakcyjną i układy sterowania. Już w drugiej połowie maja tu pojedzie jedenastka, aż terminala przy Czerniakowskiej. Trasą do Wilanowa pojedziemy przed rozpoczęciem roku szkolnego - czytamy we wpisie z 20 kwietnia.
O testowym przejeździe poinformował w sieci także prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Powrót po pięciu dekadach
Przypomnijmy, że tramwaje po torach na ulicach Goworka i Spacerowej jeździły w latach 1957-1973. Wówczas pasażerowie podróżowali tamtędy za pomocą trzech linii: 2, 14 i 36. Pierwsze dwie, ulicami Czerniakowską i Powsińską docierały do Wilanowa, z kolei ostatnia zawracała na Sadybie.
Tramwaj do Wilanowa został zlikwidowany w 1973 roku. Więcej na ten temat można przeczytać w poniższym artykule.
Tramwaj do Wilanowa
Torowisko, po którym przejechał testowy skład, to część współfinansowanej przez Unię Europejską inwestycji przywracającej połączenie tramwajowe pomiędzy centrum stolicy a Wilanowem. Długość tej trasy to około 7,5 kilometra.
Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa to najbardziej oczekiwana inwestycja Tramwajów Warszawskich oraz największy projekt tramwajowy w Polsce. Jest to też przedsięwzięcie o strategicznym znaczeniu dla miasta oraz jego mieszkańców. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów, przyczyniając się tym samym do istotnego rozwoju sieci połączeń tramwajowych w stolicy, a także umożliwiając okolicznym mieszkańcom szybsze i bardziej komfortowe przejazdy pomiędzy poszczególnymi dzielnicami.
W ramach inwestycji, planuje się wykonanie torowisk wydzielonych z jezdni, wśród nich duży udział będą mieć tzw. zielone torowiska. Planowane jest też wyposażenie peronów przystankowych w wiaty (za wyjątkiem przystanków wyposażonych w wiaty w ramach działań Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie), ławki, instalacje przystosowane do zamontowania kamer systemu monitoringu, a także wygrodzenia ochronne – w przypadku przystanków sąsiadujących z jezdnią, zastosowane zostaną rozwiązania zabezpieczające przed ochlapywaniem pasażerów oczekujących na peronach.
Nowe przystanki będą wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na całej trasie powstanie 47 takich przystanków. Wybudowane w ramach inwestycji przystanki tramwajowe dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, seniorów, a także opiekunów z dziećmi w wózkach.
Tramwaje do Wilanowa dotrą na początku roku szkolnego 2024/2025.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?