Szybka linia kolejowa biegnąca przez powiat wieruszowski to jedna z inwestycji towarzyszących planowanej budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) pod Warszawą. Ogółem program kolejowy przewiduje 1800 km nowych linii, które mają skomunikować projektowane lotnisko z największymi miastami w Polsce. Tzw. szprycha nr 9, czyli linia Warszawa-CPK-Łódź-Sieradz-Wieruszów-Wrocław-Wałbrzych-granica z Czechami ma być realizowana w pierwszej kolejności. Przyjęty uchwałą rządu harmonogram przewiduje rozpoczęcie robót w 2023 r., a oddanie do użytku wraz z portem lotniczym w 2027 r.
Aktualnie trwają prace przygotowawcze. W 2020 r. spółka CPK podpisała umowy na inwentaryzacje przyrodnicze m.in. wzdłuż szprychy nr 9. Kolejnym krokiem są opracowania planistyczne. Jeden z ogłoszonych w ostatnim czasie przetargów dotyczy wykonania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami studium wykonalności właśnie dla projektu budowy linii kolejowej Łódź-Wrocław.
Zadaniem wykonawcy dokumentacji będzie m.in. wskazanie rekomendowanego przebiegu linii dużych prędkości. Potencjalne warianty przedstawiciele CPK konsultowali w ubiegłym roku z samorządowcami.
- Uczestniczyłem w dwóch spotkaniach, jedno odbyło się w Sieradzu, drugie w Wieruszowie – relacjonuje Rafał Przybył, burmistrz Wieruszowa. - Mamy świadomość, że u nas żaden szybki pociąg się nie zatrzyma, bo jesteśmy za małym ośrodkiem. Oczekujemy w związku z tym, że nowa linia będzie omijać miasto szerokim łukiem, tak aby jak najmniej ingerowała w nasze tereny z infrastrukturą. Tylko że to nie musi być na rękę sąsiadom z gminy Galewice. Cała sztuka w tym, aby pogodzić oczekiwania samorządów.
Planowane linie kolejowe prowadzące z Sieradza do Wrocławia mają nadane numery 86 i 87. Wstępne warianty ich przebiegu zaproponowano w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym, przygotowanym na zlecenie spółki CPK na początku 2020 r. ZOBACZ: Pokazano możliwe przebiegi linii kolejowych do CPK. Jakie są warianty dla Wieruszowa?
Program kolejowy CPK nie przewiduje remontu linii 181. Szybkie pociągi mają jeździć po całkiem nowym torze. Jednak równolegle trwają zabiegi o modernizację odcinka linii 181 Kępno-Oleśnica celem reaktywacji ruchu pasażerskiego między Wrocławiem i Wieluniem. Samorząd dolnośląski zgłosił inwestycję do rządowego programu Kolej plus.
- Tym tak naprawdę jesteśmy najbardziej zainteresowani, jeśli chodzi o kolej. Z Wrocławiem jesteśmy silnie powiązani, głównie poprzez ośrodki akademickie. Gdyby udało się zrealizować te plany, to dojedziemy tam z Wieruszowa szynobusem w 50 minut, może godzinę. To by nas bardzo cieszyło – mówi burmistrz Rafał Przybył.
WIĘCEJ NA TEN TEMAT: Władze Dolnego Śląska chcą wznowienia połączeń kolejowych z Wrocławia do Wielunia
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?